9.3.10

Groeten vanuit Les Rasses

Op 7 maart vond de 40e "Mara" plaats. De "Marathon de Les Rasses" is een befaamde marathon klassieke stijl die dit jaar aan zijn 40e editie toe was. Les Rasses is een dorpje in de Zwitserse Jura vlak bij Sainte Croix dat op 1200 meter hoogte ligt. De Siberische condities tijdens de wedstrijd wekten echter de indruk dat de wedstrijd zich ergens in Groenland afspeelde ipv op het Europese continent...
De eerste 10k waren al zwaar vanwege de frontale wind en de sneeuw, maar de sporen waren nog zichtbaar: ze lagen in de beschutting van de bomen.
Vanaf de eerste bevoorading werd het parcours grimmiger: we moesten  glooiende open weiden doorkruisen en vechten tegen hevige zijdelingse windstoten.Het parcours was nog slechts te volgen via oranje paaltjes: de sporen waren ondergesneeuwd,weggeblazen of versperd door sneeuwduinen: mijn geploeter door de hoge sneeuw had niets meer met langlauf te maken: het wenen stond mij nader dan het lachen. Op automatische piloot skiede ik van bevoorading naar bevoorading: het ging allemaal tergend traag vooruit. De organisatie had wegens de uitzonderlijke weersomstandigheden een extra bevooradingspost  ingelast. Uiteindelijk ben ik na 3 uur 44 minuten als 14e vrouw over de meet gekomen. Met dat resultaat was ik blij verrast: het was mijn eerste lange afstand op de latten in de klassieke stijl. Manu was 15e in 2 uur 59 minuten.
Manu en ik hebben onvergetelijke dagen beleefd in Les Rasses: de foto's en filmpjes tonen hoe de pistes eruit zien in normale omstandigheden met slechts een beetje wind.  De mensen daar hebben ons overdonderd met hun gastvrijheid. Een plaats om naar terug te keren. Een plaats waar vrijheid je overvalt.

1 opmerking:

muizefluiter zei

Mooie foto's in een mooi landschap. Typisch Jura, de grote open vlakten met de soms ver verspreid staande grote dennen. En Siberisch is het juiste woord: de Jura is de meest barre streek van Zwitserland in de winter.